Website laten maken of zelf doen

Een van de eerst dingen waar je als startend ondernemer over nadenkt is natuurlijk je bedrijfsnaam. Belangrijk hierbij is om te controleren of de bijbehorende domeinnaam nog wel beschikbaar is, ondernemen zonder een website is immers niet meer van deze tijd! Iedereen is tegenwoordig namelijk online te vinden, jouw doelgroep dus ook (zelfs ouderen)! Maarja, hoe komt die website er dan? Ga je deze zelf in de avonduurtjes in elkaar knutselen, laat je het door een kennis doen of besteed je het uit aan een professionele webbouwer?

Zelf een website maken

Voordat je begint met het bouwen van een eigen website dien je eerst de domeinnaam te registeren en een hostingpakket af te nemen. De kosten hiervan zijn niet echt noemenswaardig. Vaak ben je voor een paar tientjes per jaar al klaar.

Het maken van de daadwerkelijke website is tegenwoordig ook een stuk makkelijker dan vroeger. Met de komst van gratis Content Management Systemen zoals WordPress is het bouwen en onderhouden van een site voor vrijwel iedere ondernemer prima te doen! Je hebt hiervoor namelijk geen programmeerkennis meer nodig. Doordat WordPress gratis is te downloaden vormt het voor veel starters een aantrekkelijke optie. Daarnaast wordt dit open-source CMS constant doorontwikkeld door programmeurs van over de  hele wereld. Dankzij de verschillende gratis én betaalde standaard sjablonen (ook wel templates genoemd) kun je de website snel een professionele uitstraling geven. Het toevoegen van pagina’s, afbeeldingen en tekst is met WordPress een fluitje van een cent.

Website laten maken

Wil je je tijd liever niet besteden aan het bouwen van een website, dan kun je er natuurlijk altijd voor kiezen om professionele webbouwer in te schakelen. De keuze is tegenwoordig gigantisch, er is dus altijd wel een bureau of zzp’er te vinden die de klus kan klaren. Veel kleinere en goedkopere bureau’s maken ook gebruik van de eerder genoemde gratis open-source systemen zoals WordPress of werken met standaard html sjablonen. Hierdoor kunnen zij snel en tegen een aantrekkelijk tarief een website aanbieden. Vooral wanneer de website niet zo heel veel hoeft te kunnen is dit een interessante optie! Wil je echter een custom made website die volledig is afgestemd op je wensen, dan kun je met een open-source pakket als WordPress niet altijd meer uit de voeten. Dan dient er echt een website vanuit scratch te worden opgebouwd. De prijzen van dergelijke websites liggen natuurlijk een stuk hoger aangezien er hier meer kennis voor nodig is en er meer tijd in het ontwikkelen van de website moet worden gestoken.

Wat kost een website laten maken?

Dan rijst natuurlijk al snel de vraag: “wat kost dat dan, een website laten maken? Zo heb je een eenvoudige wordpress website soms al vanaf €400 a €500, maar kost een custom made website soms wel €50.000. Ook verschillen de prijzen tussen de verschillende webbouwers, de kleinere zijn vaak ook wat goedkoper dan de grote. Vraag daarom altijd meerdere offertes aan voordat je met een webbouwer in gesprek gaat. Drink vervolgens een kop koffie met elkaar om te kijken of je een goed gevoel bij de webbouwer hebt en het idee hebt dat hij/zij jouw wensen echt begrijpt. Maak duidelijke afspraken over het eindproduct, wat er allemaal onder de scope van de opdracht valt en wat er gebeurt wanneer je je wensen tussentijds wilt bijsturen.